12 avioane F16 la „aproximativ 600 de milioane de dolari”. Intre timp, a aparut o noua cifra: 700 de milioane. Hai, dom’le, unde s-a dus mia, merge si suta, hai sa rotunjim la un miliard de dolari, ne mai complicam cu fractii?

12 avioane F16 second-hand folosite pina acum de Portugalia, pe care Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, controlat de Traian Basescu, a hotarit ca Romania isi permite sa le cumpere tocmai acum pentru a inlocui „vechile Mig-uri 21”. Asta inseamna ca platim 58 de milioane de dolari de fiecare avion.

Ce NU ni se spune:

1. Mig 21 Lancer, varianta modernizata a clasicelor Mig-uri 21 produse in URSS intre 1959 si 1985, este un avion de vinatoare de generatia a treia (retineti acest detaliu, este important!).

Mig 21 Lancer

Prin comparatie, F16 este un avion de vinatoare multirol de generatia a patra produs de SUA incepind din 1978. Deci, ca si Mig-ul 21, depasit din toate punctele de vedere.

F16 folosit de armata portugheza

O simpla cautare pe wikipedia te lasa sa afli – astfel de informatii sint publice – ca un astfel de avion NOU (el se afla inca in productie) costa aproape 19 milioane de dolari. De acord, la fel de importante precum avionul sint echipamentele de pe el: armament, radar etc. Dar nu se poate sa nu remarcam diferenta colosala de pret: Romania cumpara de la Portugalia avioane second-hand (care, de fapt, sunt la mina a patra, pentru ca, inainte sa fie folosite de portughezi, au trecut prin miinile americanilor si prin rezerva NATO) vechi de 20 de ani la un pret de TREI ORI mai mare fata de cele noi.

Guvernul repeta greselile lui Carol al II-lea din perioada interbelica

2. Achizitionarea unor avioane atit de vechi presupune, neaparat, costuri mari de intretinere. Nu e nici un secret, oricine are o masina stie ca, o data cu trecerea timpului, creste suma pe care e nevoie sa o investeasca pentru a mentine vehiculul in stare de functionare. Romania are nevoie de mai multe avioane de vinatoare pentru a asigura securitatea spatiului sau aerian si pentru a se achita de obligatiile care-i revin in cadrul NATO. In consecinta, tara noastra va fi nevoita sa completeze numarul cu ceea ce mai are prin ograda: adica ne intoarcem la Mig-urile 21 Lancer.

Deci doua tipuri de avioane, toate vechi, produse de tari diferite. Ajunsi in acest punct, descoperim ca Romania s-a intors la aceeasi situatie (si, culmea, din aceleasi motive!) in care se afla inaintea celui De-al Doilea Razboi Mondial.

Una dintre cauzele importante pentru care Romania s-a prezentat nepregatita la razboiul de acum 70 de ani, prost echipata si inarmata, platind acest lucru cu viata a sute de mii de oameni, a fost acela ca armata sa a fost inzestrata cu armament provenit din foarte multe tari. Interesele financiare ale regelui Carol al II-lea si ale camarilei sale, conjugate cu interesele marilor tari din Occident, au facut ca Romania sa cumpere, in perioada interbelica, armament din Franta, Anglia, Olanda, Italia, Germania, Cehia, Polonia. O colectie pestrita, extrem de greu de intretinut si aprovizionat cu munitie si piese de schimb. La interventia personala a regelui, nota de plata a acestor achizitii s-a umflat urias, Romania achitind sume astronomice, uneori de zeci de ori mai mari fata de cea reala.
Evident, o data izbucnirea razboiului si cu scoaterea din lupta a unor tari de la care Romania cumparase armament (Olanda, Franta, Cehia, Polonia), contractele n-au mai fost onorate, echipamentul trupelor noastre devenind nefolositor din lipsa de piese de schimb si de munitie.

Nu stim acum, in octombrie 2012, daca ne paste un razboi iminent. Stim insa ca armata romana a cumparat si cumpara armament de la o multime de furnizori din foarte multe tari. Armament adesea uzat moral si depasit tehnologic, dar platit la preturi colosale.

IAR 95 Spey, proiectul omorit din fasa

3. Foarte putini oameni mai stiu sau isi aduc aminte despre faptul ca Romania a avut un plan de inlocuire a flotilei de Mig-uri 21 cu avioane productie interna! In anii 1980, dupa o colaborare de succes cu Iugoslavia in producerea unui avion de vinatoare (IAR 92/Soko J-22 Orao), Romania comunista a decis ca e momentul sa-si creeze propriul avion de vinatoare. Proiectul IAR 95 Spey a fost initiat in anii 1970, avind la baza tehnologie frantuzeasca si sovietica. Avionul proiectat trebuia sa fie un multirol de generatia a patra, competitiv la vremea respectiva pe plan mondial. In planurile initiale, Romania trebuia sa-si imbogateasca flota cu 150 de avioane IAR 95 Spey, iar posibilitatile de export l-ar fi transformat intr-o uriasa sursa de venituri pentru stat. In plus, producerea acestui avion pe plan intern ar fi asigurat independenta fata de alte tari si reducerea masiva a costurilor de intretinere.

Planul de a realiza acest avion a fost abandonat in 1988, din cauza lipsei de fonduri, si ingropat definitiv dupa revolutie. Ca acest proiect era realist o demonstreaza existenta avionului IAR 99 Soim, fabricat incepind din 1985 la Craiova. Supersonic de lupta, pentru suport de aproape, recunoastere si, mai ales, excelent pentru antrenament, IAR 99 Soim este inca foarte apreciat de piloti.

Acum, cind Romania se pregateste sa onoreze masa cu aproape un miliard de dolari pentru 12 avioane vechi, se poate lesne intelege de ce nimeni n-a mai fost preocupat vreodata, dupa 1990, de reluarea cercetarilor la proiectul unui avion de lupta multirol care sa se fabrice in Romania.

IAR 99 Soim, avion produs in Romania

Gripen ofera, la aceiasi bani, avioane noi si mai performante

4. Autoritatile romane refuza sa ia in considerare ofertele suedezilor (JAS 39 Gripen – in productie dupa 1987, pret estimat, NOU, intre 40-60 milioane de dolari) si ale consortiului european Eurofighter, care produce multirolul Typhoon (in productie din 1994, este cel mai modern si este folosit de armatele din Germania, Italia si Marea Britanie, dar costa si cel mai mult, 90 de milioane de dolari).

Daca Typhoon are un pret mare, oferta suedezilor este fara rival, aceasta incluzand offset (cooperare industriala) in valoare de 100% din investitia Romaniei. Acest ultim amanunt ar fi trebuit sa contribuie decisiv la decizia autoritatilor, daca acestea ar fi avut in vedere interesele economice si sociale ale Romaniei. Cooperarea industriala pe linie aeronautica dintre Romania si Suedia ar fi creat in tara noastra mii de locuri de munca, ar fi adus tehnologie de ultima generatie aici si ar fi redus consistent suma necesara pentru a intretine flota de fightere cumparata de la SAAB.

JAS 39 Gripen, multirolul suedez

Decit tinar, frumos si cu bani, mai bine batrin, urit si sarac

Concret, Romania a ales:

12 avioane F 16 complet echipate, dar second-hand si depasite tehnologic, pentru care ar urma sa plateasca 6-700 de milioane de dolari in dauna a

24 de avioane JAS 39 Gripen suedeze fara armament, dar noi si foarte performante, venite la pachet cu un masiv program de compensare economica, instruirea pilotilor si a personalului de intretinere si un simulator de zbor, intregul pachet ridicindu-se la circa 1,3 miliarde de dolari.