Spectacol savuros asta-seara, pe TVR, intr-o demonstratie de forta a ceea ce mai inseamna presa din Romania azi. Va mai amintiti celebra emisiune de pe Antena1 in care se prezenta o porcarie de pe net cu mesajul „Sunt Mihaela Radulescu si promit ca ti-o sug daca renunti la fumat” drept parte a unei campanii oficiale antitabac? Protagonista a fost chiar sunata in direct, pentru a comenta timpenia… La ani distanta, pe 3 mai 2012, de ziua internationala a presei, intr-o emisiune transmisa in direct de TVR1 si dedicata chiar situatiei din breasla, am asistat la un remake de succes. Prezentatorii au citat un „mesaj” postat de Ana Birchall pe un blog relativ la procesul de calomnie cu bloggerul care, in urma cu citiva ani, a „urcat” pe net un filmulet XXX in care se sustinea ca pesedista ar fi jucat rolul principal. Pe TVR1, in prime-time, telespectatorii au aflat ca Ana Birchall e o dura fara scrupule, care nu se sfieste sa ameninte public ca nu-l va ierta pe individ, ca are „banii si relatiile necesare” pentru a-l pune la punct si „timp suficient la dispozitie” pentru a-l urmari pina la capat in justitie.

Ana Birchall si verificarea surselor

In doar citeva minute, insa, soc si groaza! Ana Birchall suna in redactie si anunta ca blogul nu-i apartine! Sa vezi minune, la TVR nu se verifica sursele inainte ca informatiile sa ajunga pe post. Iar in acest caz particular nu s-a facut nici macar efortul de a fi contactata persoana citata, pentru a i se lua o declaratie telefonica sau, cel putin, a se verifica autenticitatea blogului… Evident, moderatorii sint stinjeniti, dau din colt in colt, incearca o portita de scapare, recunosc – „m-am mirat si eu, mi s-a parut ceva ciudat…” -, apoi invoca faptul ca ar fi un „blog clonat”. Dar pesedista ambitioasa nu se lasa, intra in direct si-i face praf: „Am un copil minor… nu se poate asa ceva… nu verificati sursele…”. In studio, martori cu gura cascata la incredibila gafa, puhoi de invitati: reprezentanti ai societatii civile, membri ai galeriilor, ai organizatiilor care lupta cu RMGC, ziaristi… De dincolo de micul ecran, alte sute de mii de telespectatori la fel de uluiti…

Amatorism, superficialitate, lipsa de informare, gafe

Unul dintre cei doi moderatori intervine si deturneaza atentia furibundei politiciene: „Dati-ne o stire! Cind reveniti in viata politica?”. „Dar eu nu m-am retras niciodata din politica!”, vine raspunsul prompt si intrigat, adaugind la doza de tragism a situatiei si o nota de comic. Cel din studio incearca o ultima eschiva disperata, prilej pentru ultima gafa: „Ma refeream la o functie importanta…”. Birchal nu rateaza si da lovitura decisiva: „In tot acest timp, eu am fost permanent secretar executiv al PSD! Nu m-am retras nici din functii, nici din viata politica!”.

Ultimele 2-3 minute ale emisiunii chiar ca n-au mai contat…